Op mijn tijdlijnen ontploft het van sterke vrouwenplaatjes en -quotes, heerlijk, het is Internationale Vrouwendag! En ja, ik vind het gaaf! Ik hoor en lees graag over vrouwen die veel hebben overwonnen om op de plek te komen waar ze nu zijn.
Kennis vergaren
Ambitieuze, sterke vrouwen hebben mij altijd al geïnspireerd. Op de middelbare school heb ik twee grote werkstukken gemaakt, zal wel meer zijn geweest, maar deze twee herinner ik me nog: over de Euro die er aankwam (ging stiekem meer over de oorsprong van geld als ruilmiddel) en over Aletta Jacobs. Ik vond het fascinerend hoe zij de strijd aanging met het schoolsysteem, de door mannen gedomineerde gezondheidszorg en hoe zij stem gaf aan vrouwen als het ging om anticonceptie. Ik las alles van haar en wat nog steeds in mijn hoofd gegrift staat is haar uitspraak ‘Kennis vergaren om die daarna ten algemeenen nutte aan te wenden, moet het hoogste streven zijn.’ Gek hè, dat zo’n oudhollandse zin sinds mijn jeugd bij me is gebleven en dat ik die nog zonder blikken of blozen kan reproduceren. Misschien is toen het zaadje gepland om de educatieve sector in te gaan, wie weet.
Mannenwereld
Zelf heb ik nooit last gehad van een disbalans tussen mannen en vrouwen, niet in de sociale omgang als in werk. Ik heb wel last gehad van haantjes (en hennetjes) die overal vooraan staan voordat ikzelf iets kan inbrengen, maar dat schrijf ik vooral mezelf aan om vervolgens sterker ten strijde te komen.
Voordat ik in de educatieve sector ging werken, werkte ik vooral in ‘mannenwerelden’. De semiconductor-, elektrotechnische- en esthetische industrie zijn echt wel gedomineerd door mannen, maar ik kon me daar prima in bewegen. Vooral omdat ik wist wat ik kwam brengen. Ik wist mijn taken en welke waarde ik had binnen de organisatie. Door vooral mijn waarde te weten van mijn werk en mijn persoonlijkheid kon ik dingen gedaan krijgen, werd ik voor vol aangezien en had ik geen last van een glazenplafond. Misschien was ik ook gewoon jong en naïef, maar als je echt ergens in gelooft, je weet jouw waarde en je werkt hard dan kan je echt heel veel bereiken.
Taken vs. Waarde
Belangrijk is wel dat je niet in taken blijft denken van wat je doet. Dat werkt vernauwend in je brein. Met jouw taken help je andere mensen hun taken te doen, je bent van waarde binnen een organisatie. Bijvoorbeeld, als verkoper binnendienst zit je vaak aan de telefoon met klanten, je beantwoord vragen van hen, maakt offertes, geeft door aan de inkoopafdeling welke nieuwe product vragen je krijgt uit de markt en nog veel meer.
In deze, help je de klant om zijn/haar klant te helpen met de juiste productinformatie, opnemen en leveren van de bestelling. Daarnaast help je het bedrijf door trends en ontwikkelingen op te vangen vanuit de markt en die te rapporteren, zodat ze daarop in kunnen spelen. Een hele waardevolle functie!
Zelfverzekerder en energieker
Denken in takenlijstjes is nodig voor de productiviteit, maar denken in de waarde van je activiteiten en jou als persoon is enorm effectief. Als je weet waarom je iets doet, wie je er allemaal mee helpt en hoe jij jezelf ermee helpt dan word je daar zelfverzekerder en energieker van, je weet je plek in de organisatie en je weet ook hoe je eventueel wilt groeien binnen het bedrijf (of daarbuiten).
Dank je wel Aletta
Aletta Jacobs heeft mij gestimuleerd om na te jagen wat ik wil. Ook al kom je obstakels tegen. Die staan er om overwonnen te worden. Met het doel voor ogen kom je heel ver en word je gevoed door positieve energie, daadkracht en vind je manieren om je doel te behalen. Deze kennis heb ik van haar vergaard en probeer ik ten algemeenen nutte aan te wenden…
Ben je benieuwd naar de waarde van je eigen activiteiten? Wil jij je carrière in beeld brengen en zelf aan de knoppen draaien als je iets wilt veranderen?
Volg dan de workshop Maak werk van je AMBITIE!© en ga aan het werk met Business Model You®.
Neem contact op voor de volgende workshop!